Na zamówienie w 1929 inż. Zygmunt Puławski przystąpił do projektowania samolotu myśliwskiego z silnikiem gwiazdowym. Silnik gwiazdowy zmusił Puławskiego do zastosowania techniki półskorupowej w budowie kadłuba. Podczas projektowania samolotu PZL P-6 wysunięto propozycje wypróbowania na nim silników Jupiter VI i Jupiter VII ze sprężarką umożliwiającą uzyskania większej mocy na większej wysokości. Samolot z pierwszym silnikiem oznaczono PZL P-6, a z drugim silnikiem PZL P-7 (ponieważ P-7 był budowany z pewnym opóźnieniem w stosunku do P-6 dlatego zastosowano w nim wiele drobnych ulepszeń). W sierpniu 1930 r.
Bolesław Orliński wykonał pierwszy lot na prototypie PZL P-6 na lotnisku mokotowskim w Warszawie. W grudniu 1930 r. samolot PZL P-6 został wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. Gdy kapitan B. Orliński zademonstrował w powietrzu własności P-6 dając 22.12.1930 r. rewelacyjny pokaz akrobacji na paryskim lotnisku Le Bourget, prasa światowa uznała, że jest najlepszy ówczesny samolot myśliwski. W końcu sierpnia 1931 r. samolot P-6 dostarczono statkiem do USA, gdzie B. Orliński uczestniczył nim w zawodach lotniczych National Air Races w Cleveland (Ohio), odnosząc duże sukcesy. Po powrocie do kraju, jesienią w 1931, samolot podczas lotu do Katowic uległ wypadkowi. Pilot B. Orliński wyskoczył na spadochronie, a samolot wylądował w lesie koło Olsztyna pod Częstochową ulegając uszkodzeniu. Samolotu już nie wyremontowano. Konstrukcja: Całkowicie metalowy górnopłat, płat mewi (Puławskiego lub polski) dwudźwigarowy, podparty zastrzałami, pokryty blachą duralową, podwozie dwudźwigniowe, amortyzatory podwozia schowane w kadłub, pokrycie metalowe. Przednia część kadłuba przed kabiną wykonana jako krata spawana z rur i pokryta blachą duralową, tylna część półskorupowa. Napęd: Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Gnome-Rhone Jupiter VIFH, o mocy 331 kW(450KM). Uzbrojenie: Dwa km kal. 7,9 mm.
Dane techniczne:
Wersja PZL P-6
Rozpiętość 10,30 m
Długość 7,16 m
Wysokość 2,75 m
Pow. nośna 17,30 m2
Masa własna 865 kg
Masa całkowita 1340 kg
Prędkość maks 292 km/h
Prędkość min. 103 km/h
Czas wznoszenia 10,3 m/s
Pułap 8000 m
Zasięg 600 km